"Cała prawda" o zakupach w internecie. Zdradzić nas może telefon lub... odkurzacz

Cała prawda | Karolina Głowacka
Cała prawda | Karolina Głowacka
Skąd reklamodawcy wiedzą, czego potrzebujemy? Czy nas podsłuchują? A może zdradziła nas... lodówka? Zobaczcie, czego o zakupach w internecie dowiedziała się Karolina Głowacka z "Całej prawdy"!

O tym, co wiedzą o nas reklamodawcy Karolina Głowacka z "Całej prawdy" postanowiła porozmawiać z prawniczką z fundacji działającej na rzecz wolności i ochrony praw konsumenta w internecie Karoliną Iwańską. Okazuje się, że zbierane o nas w internecie informacje mają trzy warstwy - pierwsza (ta najbardziej oczywista) to to, co kupujemy i co nas interesuje, druga - to dane logowania naszego telefonu (lokalizacja).

- Trzecia warstwa, ta najbardziej wartościowa dla reklamodawców, to interpretacje tych śladów, które zostawiliśmy: czy zbliża się ważny moment w naszym życiu, może akurat dowiedzieliśmy się, że spodziewamy się dziecka, a może za chwilę będziemy urządzać dom - mówi Iwańska i zastrzega, że śladów nie zostawiamy tylko podczas korzystania z mediów społecznościowych. - Robimy to wszędzie tam, gdzie jesteśmy podłączeni do sieci.

Obecnie coraz więcej urządzeń ma przydrostek "smart", co oznacza, że mogą być sterowane aplikacją, która jest podłączona do internetu. Nawet lodówka czy odkurzacz mogą o nas zbierać dane!

- Był przykład jednego ze smartodkurzaczy, który mapował całe mieszkanie, te informacje były przekazywane marketerom, a potem oni wiedzieli, jaki mamy rozmiar tego mieszkania, ile płytek nam potrzeba - powiedziała Iwańska zaskoczonej Karolinie Głowackiej. - Im więcej technologii do swojego życia wpuszczamy, tym więcej informacji o nas płynie szerokim strumieniem.

Pewnie zdarzyło Wam się kiedyś, że rozmawiałyście o czymś, a potem w internecie wyświetliła Wam się reklama idealnie dopasowana do Waszych potrzeb. Czy więc to prawda, że marketerzy podsłuchują nasze rozmowy telefoniczne? Karolina Iwańska przyznała, że nie ma na to dowodów.

- Prawdopodobnie firmy wykorzystują różne algorytmy, które działają w oparciu o różne modele statystyczne i są w stanie ustalić, że np. osoby, które kupują większe ilości bezzapachowego balsamu najpewniej są w 2. trymestrze ciąży - tłumaczy.

A czy reklamodawcy wiedzą, jaki jest nasz status materialny? Zobaczcie fragment programu!

Cały 7. odcinek "Całej prawdy" zobaczysz w TVN Style jeszcze w:

piątek, 23 października, 15:40

niedzielę, 25 października, 21:00

wtorek, 27 października, 15:40

podziel się:

Pozostałe wiadomości