Jako konsumenci szybko przyzwyczajamy się, że dany produkt ma jakąś określoną wagę i gdy kupujemy go regularnie nie sprawdzamy już po jakimś czasie, jaką wagę deklaruje producent na opakowaniu. Naszą naiwność i uśpioną czujność wykorzystują nieuczciwi producenci, którzy za tę samą cenę sprzedają nam produkty o mniejszej gramaturze. Ciężko wyczuć to, że waga produktu została obniżona o 10%. Producent 10-procentowy zysk odczuje na pewno.
Tak nas nabierają
O downsizingu, czyli coraz popularniejszym zmniejszaniu gramatury przy pozostawieniu tej samej ceny produktu, Kasia Bosacka z "Co nas truje" rozmawiała z Pawłem Tkaczykiem, psychologiem biznesu. Okazuje się, że nieuczciwi producenci wykorzystują fakt, że najmniejszą uwagę zwracamy na wysokość opakowania: swój produkt o mniejszej gramaturze sprzedają w niemal takim samym opakowaniu, co produkt o większej wadze, ale różniącym się nieznacznie wysokością. Czerpią korzyści również z tego, że jesteśmy przyzwyczajeni do określonej wagi czy ilości produktu i ich nie weryfikujemy - stąd kostki masła o wadze 170 a nie 200 gramów i 9 a nie 10 sztuk chusteczek jednorazowych w opakowaniu.
Jak jeszcze oszukują nas producenci? Zobaczcie nasze wideo!
Cały 9. odcinek "Co nas truje" zobaczysz w TVN Style jeszcze w:
czwartek, 16 maja, 17:10
sobota, 18 maja, 8:35