Wpływ zajęć dodatkowych na dzieci. Jak nie popaść w przesadę?

Co słychać?: Zajęcia dodatkowe
Co słychać?: Wpływ zajęć dodatkowych na dziecko

Wyniki badań przeprowadzonych przez Centrum Badania Opinii Społecznej pokazują, iż 72% rodziców deklaruje wysłanie przynajmniej jednego dziecka na dodatkowe, płatne zajęcia pozalekcyjne. Czy zawsze mają one pozytywny wpływ na pociechy? Reporter programu "Co słychać?" Karol Cichoń porozmawiał na ten temat z psycholog Marzeną Mawricz.

Według wskazanego wyżej badania, 50% rodziców chętnych wysyłać swoje dzieci na zajęcia pozalekcyjne - planuje opłacać im zajęcia z języków obcych, 42% - zajęcia sportowe, 29% korepetycje inne niż języki obce, a 20% zajęcia artystyczne. Choć ich zalet jest wiele, niektórym rodzicom zdarza się popaść w przesadę. Psycholog Marzena Mawricz opowiedziała, jakie mogą być tego skutki.

Mówimy bardzo dużo i o zmęczeniu, ale bardzo dużo mówimy o przebodźcowaniu, czyli o takim obszarze, w którym dziecko na pewnym etapie już nie rozwija się, tylko wręcz odwrotnie
- wyjaśniła Marzena Mawricz.

Skutki przebodźcowania, czyli kiedy rodząca się pasja, staje się przykrym obowiązkiem

Przebodźcowanie wiąże się z przeładowaniem wieloma impulsami. W rozmowie z reporterem Karolem Cichoniem, psycholog Marzena Mawricz podkreśliła, że ich nadmiar prowadzi do wyłączenia się mózgu. Przebodźcowanie może także łączyć się z drażliwością czy nadmierną agresją, a zajęcia dodatkowe, które miały być dla dzieci pasją - stają się przykrym obowiązkiem.

Jeżeli my tą pasję na bardzo wczesnym etapie będziemy zabijać to będzie to miało duże skutki dla jego dorosłości, bo w dorosłości chodzi o to, żebyśmy nie skupiali się tylko na pracy i na samym wysiłku, tylko żebyśmy mieli pasję do tworzenia czegoś, żebyśmy byli kreatywni i twórczy
- tłumaczyła Marzena Mawricz.

Jak pobudzić kreatywność u dziecka?

Psycholog Marzena Mawricz wskazała również, że nawet duże uczelnie, takie jak Harvard, przy naborze studentów zwracają uwagę na ich kreatywność oraz umiejętność nieszablonowego rozwiązywania problemów. Największą kreatywnością można natomiast wykazać się... w momencie nudy.

Pamiętajmy, żebyśmy dzieciom też pozwolili na eksperymentowanie. To nie oznacza, że jeżeli dziecko coś zaczyna, a potem porzuca to mówimy o tym, że ma słomiany zapał i jest z nim coś nie tak. Czas młodości to czas eksperymentowania i poznawania siebie i powinniśmy być na to otwarci
- podkreśliła Marzena Mawricz.

Więcej na temat zapisywania dzieci na dodatkowe zajęcia można usłyszeć w powyższym materiale wideo, który powstał w ramach programu TVN Style - "Co słychać?".

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości